Logo One Planet
twee minecraft figuren geven elkaar een hand

Gaming impacting the world

13 juli 2023 | H20 en Museon-Omniversum brengen Minecraft in de Dome

Vanaf 7 oktober 2023 kunnen bezoekers van het Museon-Omniversum meedoen aan toffe Minecraft-activiteiten. H20 esports & gaming campus en Museon-Omniversum gaan een samenwerking aan om bezoekers de ´Stad van de Toekomst´ te laten bouwen in Minecraft. Vanuit de gedachte ‘gaming impacting the world’ zetten H20 en Museon-Omniversum Minecraft workshops en Minecraft Watch Party’s op. Het is onderdeel van het najaarsprogramma, waarin bezoekers zelf als ontwerper voor een duurzame toekomst aan de slag gaan.

Gezocht: Toekomstontwerpers

Minecrafters kunnen in het najaar meebouwen via een speciaal opgezette Minecraft server vanuit huis of vanuit een van de gaming stations in het museum. Kinderen en jongeren houden zich als toekomstontwerpers bezig met onderwerpen als klimaatverandering, inclusiviteit en mobiliteit. Zij krijgen tijdens het Minecraft bouwen challenges als: Hoe gaan we om met steeds meer regen, droogte en overstromingsdreiging? Hoe bouwen we een stad die niemand buitensluit? En hoe zorgen we dat alles bereikbaar is? Aan het einde van iedere dag kunnen zij tijdens de Minecraft Watch Party een kijkje nemen in de Stad van de Toekomst, waar ze zelf aan hebben meegebouwd. Stedenbouwkundigen en Minecraft-experts reageren op de creaties, die op het enorme koepelscherm in de Dome worden getoond. Een wereldwijde première van Minecraft in een Dome!

Samenwerking met impact

Matthijs Vink, founder van H20: “Gaming is impacting the world. Nu nog meer met een samenwerking als deze. Naast dat wij educatieve programma’s co-creëren willen wij entertainment, inspiratie en kennisdeling nog meer op een unieke manier vormgeven. Dat kan nu met deze samenwerking met Museon-Omniversum. Via gaming de nieuwe generatie bereiken en kennis meegeven krijgt een nieuwe dimensie via deze samenwerking! Voor dit project hebben we bewust de keuze gemaakt voor Minecraft, zodat we jongeren bewust kunnen maken van de wereld waarin ze leven en hoe ze daar zelf impact op kunnen hebben."

Iris van den Akker, commercieel directeur Museon-Omniversum: “Deze samenwerking maakt ons heel trots. Als museum en grootbeeldfilmtheater zijn wij goed in het inspireren, leren en activeren van onze bezoekers. In deze samenwerking met H20 hebben we de interactie met ons bezoek en de fun factor vergroot op een unieke manier. Door het inzetten van Minecraft in ons programma gaan we een stap verder dan voorheen en kijken uit naar nog meer tieners die komen meebouwen aan de toekomst.”

Met deze samenwerking met H20 ondertekenen we ook een van de eerste HANDSHAKES. Als partners steken wij de handen uit de mouwen om elkaars producten en diensten én de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) te promoten. Samen doen wij er alles aan om onze doelgroepen en de bredere maatschappij te inspireren voor een leefbare planeet voor iedereen. De ondertekening van de HANDSHAKE is de start van een samenwerking, die verschillende vormen zal kennen om elkaar te ondersteunen in het behalen van de SDG’s.

Oproep voor jonge Minecraft-liefhebbers

Jonge Minecraft-liefhebbers kunnen zich nu al melden bij Museon-Omniversum. Het museum zoekt ambassadeurs die de eerste contouren van de Stad van de Toekomst willen vormgeven. Meld je dan voor eind juli aan als ambassadeur via https://www.museon-omniversum.nl/pagina/aanmelden-minecraft-experts

• Museon-Omniversum gebouw in Minecraft
  • H20 gebouw in Minecraft