Logo One Planet
Museon-Omniversum

Museumles ‘Op expeditie’ met insect proeven

29 november 2023

Vandaag is Museon-Omniversum in het nieuws met onze veelgeprezen museumles ‘Op Expeditie’. Na het kraken van de code, sleutel ontdekken en verloren voorwerpen terugvinden, mogen de kinderen een insectensnack proeven. Een gevriesdroogd wormpje van 0,5 tot 1 cm lengte. Dat zorgt altijd voor een hoop verwondering onder de kinderen én valt vaak erg in de smaak.

Maar insecten eten, waarom bieden we dat als museum aan?

Bij Museon-Omniversum draait alles om de aarde, de mens en een leefbare toekomst. Wij belichten de uitdagingen die we momenteel hebben in het licht van de 17 SDG’s. Een belangrijk thema daarin is voeding. Wat zijn alternatieven voor dierlijke eiwitten? Want met de huidige bevolkingsgroei en vleesconsumptie komen we er niet.

Voor hoopvolle oplossingen kijken we naar innovaties maar ook naar de wereld om ons heen. Feit is dat 2 miljard mensen in meer dan 100 landen geregeld insecten eten. Wat normaal is, is maar net afhankelijk van waar je woont. Zo bieden we kinderen een breder beeld en stimuleren we een nieuwsgierige houding. Een taak die we als museum graag aanvaarden.

Bij deze museumles vragen wij welke kinderen een insect willen proeven. Niemand wordt ertoe verplicht en wij hebben er ook geen oordeel over of ze het wel of niet willen. We oefenen geen druk uit en de leerkracht is er ook bij, die kent zijn/haar leerlingen. We vertellen de kinderen ook dat we allemaal al ongemerkt insecten eten; het zit bijvoorbeeld in ketchup, pasta, appelmoes en roze koeken. Elk jaar krijgen we ongeveer ongemerkt een halve kilo insecten binnen.

Lees het hele artikel over de insteek en het belang van deze museumles in de rechter kolom (bij Download) of boek deze les voor deze leuke ervaring: Op expeditie | Museon Omniversum (museon-omniversum.nl)

(Museon-Omniversum heeft toestemming van de ouders van het meisje om dit filmpje te tonen.)